Jaki jest plan turnusu?
Turnus podzielony jest na trzy bloki zajęciowe. Pierwsza część obejmuje zajęcia wspierające funkcjonowanie emocjonalno- społeczne w grupie szkolnej, druga trening motoryczny, trzecia część to terapia pedagogiczna z logopedią.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne z psychologiem
1. Jak rozpoznawać i nazywać emocje?
Poznamy 5 podstawowych emocji. Nauczymy się rozpoznawać mimikę twarzy, gesty i mowę ciała towarzyszące poszczególnym emocjom. Na bazie fragmentów filmu „W głowie się nie mieści” Pixar zastanowimy się, kiedy pojawiają się określone emocje. Poćwiczymy uważne oglądanie, zapamiętywanie informacji, formułowanie wypowiedzi, podnoszenie ręki do góry, czekanie na swoją kolej.
2. Po co nam emocje?
Wraz z sylwetkami emocji Studia Pixar dowiemy się, o czym informuje nas każda z emocji. Zastanowimy się, które emocje są przyjemne, a które są trudne. Nauczymy się rozpoznawać te emocje, które warto wzmacniać i pozwalać im trwać jak najdłużej oraz emocje, które należy dostrzec, wyrazić w bezpieczny sposób, a następnie wyciszać. Każdy uczestnik wykona pracę plastyczną. Poćwiczymy pracę w określonym czasie i porządkowanie swojego miejsca pracy.
3. Zapraszamy odwagę!
Porozmawiamy o potrzebach i granicach komfortu. Dowiemy się jak zadbać o siebie. Nauczymy się asertywnych komunikatów i gestów, które pomogą poradzić sobie w trudnych sytuacjach. Zastanowimy się, kiedy dzieci poradzą sobie same, a kiedy jest potrzebna pomoc dorosłych. Odegramy scenki, aby przećwiczyć umiejętności w praktyce. Poćwiczymy współpracę w parach, ekspozycję społeczną i słuchanie innych w ciszy.
4. Każdy z nas jest inny – witamy życzliwość!
Poznamy bohatera książki „Elmer” David McKee i zauważymy, że każdemu czasem zdarza się popełnić błąd. Dowiemy się, że zachowanie zawsze można poprawić. Porozmawiamy o wyjątkowości i ważności każdego człowieka. Nauczymy się wspierających komunikatów. Każdy z uczestników wykona samodzielnie pracę plastyczną z plasteliny. Poćwiczymy umiejętność proszenia o pomoc, gdy czegoś zabraknie/ gdy trzeba coś pożyczyć.
5. Dbamy o uważność, szacunek i przyjaźń.
Zastanowimy się, jak zyskać przyjaciół w klasie. Poznamy bohaterów książki „Miejsce na miotle” Julia Donaldson, Alex Scheffler. Dowiemy się, jak szanować innych w szkole. Przypomnimy sobie, jak dbać o własne granice komfortu. Zastanowimy się, po co są zasady i dlaczego warto słuchać nauczycieli. Poćwiczymy współpracę – stworzymy wspólny plakat.
TRENING MOTORYCZNY – ćwiczenia ogólnorozwojowe obejmujące elementy:
- FIZJOTERAPII– ćwiczenia rozciągające, wzmacniające, wytrzymałościowe, poprawiające kontrolę posturalną.
- INTEGRACJI SENSORYCZNEJ– ćwiczenia i zabawy wspomagające zmysły, ćwiczenia równoważne, ćwiczenia świadomości własnego ciała, orientacji w przestrzeni.
- SHERBORNE– poznanie własnego ciała i jego możliwości, zwiększenie poczucia siły i własnej wartości, zaufania do siebie, pewności siebie, współdziałania w grupie.
- INTEGRACJI BILATERALNEJ– ćwiczenia koordynacji i współpracy obu stron ciała w ruchu, zdolności koordynacji obu części podczas wykonywania wielu sekwencji ruchu.
- TERAPII RĘKI– ćwiczenia poprawiające pracę obręczy barkowej, ćwiczenia motoryki małej.
- ZUMBY– ćwiczenia sekwencji ruchowych przy muzyce w formie rozgrzewki.
GŁÓWNE CELE:
- Poprawa ogólnej sprawności motorycznej dzieci
- Poprawa koncentracji na zadaniu
- Budowanie relacji, współdziałanie w grupie, rywalizacja, zasady fair play.
Blok zajęciowy obejmujący wsparcie pedagogiczno – logopedyczne
Cele główne:
- Stymulowanie rozwoju dzieci w taki sposób, by rozpoczynając naukę w szkole podstawowej adekwatnie komunikowały się z otoczeniem oraz osiągnęły powodzenie szkolne na miarę swoich możliwości rozwojowych,
- Stymulowanie funkcji słuchowych, wzrokowych i poznawczych.
- Stymulowanie sprawności komunikacyjnych oraz sprawności językowych.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie gotowości szkolnej: ćwiczenia polonistyczno-matematyczne, budowanie wiedzy o otaczającym świecie,
- Kształtowanie praksji dłoni,
- Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni oraz koncentracji uwagi,
- Doskonalenie koordynacji słuchowej, słuchowo- ruchowej i wzrokowo- ruchowej,
- Rozwijanie funkcji słuchowych: lokalizacji słuchowej, recepcji dźwięku, różnicowania dźwięku, identyfikacji dźwięku oraz rozumienia i dyskryminacji mowy,
- Doskonalenie słuchu fizycznego i fonetycznego,
- Rozwijanie nazywanie relacji przestrzennych,
- Stymulowanie percepcji wzrokowej,
- Doskonalenie mowy i komunikacji niewerbalnej polegającej na umiejętności wyrażania swoich potrzeb i emocji,
- Rozwijanie umiejętności relaksacji, połączone z ćwiczeniami prawidłowego oddechu, obserwacji ciała,
- Podtrzymywanie spontanicznej aktywności słownej.