Szkolenie stacjonarne:
TERAPIA MANUALNA DLA LOGOPEDÓW W ZABURZENIACH ARTYKULACYJNYCH – PODEJŚCIE INTERDYSCYPLINARNE
- Termin: 26-27.08.2023
- Lokalizacja: Warszawa
- Prowadzący: Klara Francuz-Matwiejczyk
- Czas trwania kursu: 13 h dydaktycznych
- Godzina rozpoczęcia: 9:00
- Cena szkolenia: 890.00 zł
Na to szkolenie pozostały jeszcze wolne miejsca.
Zalety szkolenia:
– język i terminologia znana logopedom,
– prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę – osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty,
– zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych,
– diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów,
– poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny.
Grupa docelowa:
- logopedzi,
- studenci logopedii,
- osoby chcące poszerzyć swój warsztat o techniki manualne, wiedzę fizjoterapeutyczną i szersze spojrzenie na problemy pacjentów,
- fizjoterapeuci chcący poszerzać swoją wiedzę na temat problemów logopedycznych oraz współpracujących z logopedami,
- osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
- terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
- terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów,
- fizjoterapeuci, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne.
Program szkolenia:
- Dyslalia okiem fizjoterapeuty
a) Część teoretyczna:
· wywiad jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe
poznanie historii pacjenta,
· nieprawidłowa artykulacja – wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy,
· dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka,
· anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha – funkcje i
współpraca poszczególnych struktur anatomicznych – niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
b) Część praktyczna:
· ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej –
ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
· palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslalii: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
2. Jak obserwować ciało pacjenta?
a) Część teoretyczna
· postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta,
· obserwacja spontanicznej aktywności dziecka jako źródło wiedzy o
kompensacjach w ciele,
· napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne,
· zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe – jak badać, co
obserwować, o co pytać rodziców?
· ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta,
· zaburzenia połykania, żucia, gryzienia jako problem globalnej pracy
ciała.
b) Część praktyczna
· ocena postawy ciała,
· ocena napięcia mięśniowego,
· zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w
ciele pacjenta,
· praca manualna nad torem oddechowym.
3. Terapia manualna – jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
a) Część teoretyczna
· omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie,
· napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa – etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny,
· krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej – omówienie teoretyczne
budowy oraz funkcji danego obszaru,
· wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny
skrócenia,
· współpraca z fizjoterapeutą – w jakim obszarze
może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
b) Część praktyczna
· badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
Dodatkowo: Po ukończeniu szkolenia otrzymasz imienny certyfikat, a także komplet specjalistycznych materiałów szkoleniowych.
O prowadzącej:
Klara Francuz-Matwiejczyk – fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowo-żuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczyła się̨ ̨od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz wymowę. Postawa ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo-żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo-krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej. Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną – Odcienie Kobiet, w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci.